Dagelijkse ditjes & datjes uit de kattebak

Alpaca van Week 4: tirolerfun

Op Alpacamaandag presenteert Dailymieuw de Alpaca van de Week! Een hele week lang kan je kijken naar een erg mooie alpacaprent. Je zou ‘m kunnen uitprinten en dan op de koelkast plakken. Of naar iemand sturen aan wie je echt geen hekel hebt. Misschien ben je zo iemand die altijd de week van het jaar vergeet. Dan heb je nog een goeie reden om te klikken. Ik bedoel maar, mogelijkheden zat!

Klik!

Dit schreef Katrien op 21-01-2008 om 07:14
Lees hier meer Alpacamaandag. Of mail dit artikel naar iemand.

Reacties op “Alpaca van Week 4: tirolerfun”

  • goodie | 21-01-2008 om 10:59

    first mieuw!

  • *--* | 21-01-2008 om 12:48

    De bananen worden in land van herkomst ingepakt in dozen en met schepen naar Europa getransporteerd. Aangekomen in de haven worden de bananen naar de verschillende rijperijen gebracht. In de rijperij worden de bananen in gasdichte cellen gezet.
    Afhankelijk van de verkoopdatum van de bananen wordt er door de rijper een rijpschema gemaakt. De meeste rijpers prefereren om eerst de bananen te egaliseren zodat de temperatuur in de hele partij gelijk is. Als dat goed is wordt de daadwerkelijke rijping gestart door ethyleen gas in de cel te spuiten. De bananen hebben op dit moment een gemiddelde temperatuur van 16,0 °C (afhankelijk van het aantal dagen dat de rijping moet duren). Over het algemeen blijven de bananen 24 uur onder gas. De deur wordt vergrendeld zodat niemand naar binnen kan. Dit is omdat er geen zuurstof in de cel meer is omdat de bananen de zuurstof gebruiken om te rijpen. Een mens houd het niet lang vol in deze zuurstofarme ruimte en zal bewusteloos en/of erger raken. Na deze 24 uur wordt de cel weer belucht om verse zuurstof in de cel te krijgen en om de overgebleven gassen af te voeren. Al naar gelang de duur van het programma wordt de temperatuur geregeld. Hoe langer het programma hoe lager de temperatuur. De banaan zal omdat het aan het rijpen is warmte ontwikkelen. Op dit moment gaat de cel koelen om de warmte uit de banaan af te voeren. Dit gebeurt geleidelijk. Op deze manier wordt de banaan als het ware geremd in het rijpproces.
    De bananen worden uitgeleverd in de kleur zoals de klant wenst. Meestal is dit rond de kleur 3,5. (groen met de uiteinde iets gelig) Om alle bananen in de dozen dezelfde kleur en temperatuur te laten krijgen wordt er gebruik gemaakt van geforceerde koeling. De luchtstroom wordt zo geleid dat de lucht alleen door de bananendozen heen kan. Hierdoor blijven de temperatuurverschillen zo gering mogelijk. Vandaar ook de gaten in de dozen.
    De automatisering is in de rijperijen ook doorgedrongen en er zijn systemen beschikbaar om het rijpproces te sturen en te bewaken. De meeste zijn voorzien van alarmen en logdata om de rijper totale controle te geven over het proces. Vaak kan de leverancier van de rijpinstallatie op afstand hulp bieden en of storingen oplossen. In een cel staan gemiddeld 24 pallets bananen, maar er zijn ook grotere en kleinere cellen. Op iedere pallet staan 6 (aantal per laag) x 8 (aantal lagen) = 48 dozen. 48 dozen x 24 pallets = 1152 dozen. 1 doos bevat ongeveer 18 kg bananen. 1152 x 18 = 20.736 kg bananen.

  • farquaad | 21-01-2008 om 12:54

    Ban!

  • *--* | 21-01-2008 om 12:56

    *–* eert de nieuwe Merel Roze

  • Kittekat | 21-01-2008 om 13:56

    De nieuwe merel roze. Ik?? Leg me een keer uit waarom je in godsnaam deze vergelijking moet maken en vergeet vooral niet je ziektebeeld te vermelden, want ik begin je bijna hilarisch te vinden. Bijna, maar nog net niet helemaal.

  • *--* | 21-01-2008 om 14:30

    Beste kittekat,

    Je laat je wel weer kennen hoor.
    Vroeger had je gevoel voor humor en had je erom gelachen.
    En heel misschien had je het zelfs als geuzennaam gaan dragen..
    Het spijt me dat ik je hormonen heb verward.

    kusjes,

    *–*

  • 76 | 21-01-2008 om 14:32

    Catfight!

  • Kittekat | 21-01-2008 om 14:36

    Je kan je toch wel een beetje voorstellen dat ik hier pissig om wordt? Ik ben nota bene zelf met persiflages op Merel en Joop begonnen in het bos. Ik heb met het schaftlokaal bij merelroze gebraden haantjes gegeten. Ik lig kotsend in mijn douchebak met haar boek. En ik ben zwanger, schat. Ik kan niet zoveel hebben.

  • *--* | 21-01-2008 om 14:36

    je kent me toch

  • Kittekat | 21-01-2008 om 14:42

    Nou, dat was dan een erg kort kattengevechtje:) Ga je nou mijn voeten masseren?

  • *--* | 21-01-2008 om 15:10

    De groenten! Daar heb je een vent voor

Tip 'n Gossip!

Mis je een gossip op De Mieuw? Heb je een smeuïg ditje of een datje voor op de kattebak? Tip 'n Gossip!

Op de hoogte blijven

Gebruik de Daily Mieuw RSS feed